Barcelona acollirà un dels tres superordinadors més potents d’Europa

También puedes leer este artículo en: Español
El Centre de Supercomputació de Barcelona (BSC), ubicat al recinte de l’Universitat Politècnica de Catalunya, acollirà un dels tres superordinadors amb que la Comissió Europea s’ha proposat cobrir el dèficit en recursos de supercomputació que el nostre continent presenta actualment respecte als Estats Units i la Xina. La dependència europea en aquest àmbit és tal que Europa consumeix un terç de la potència mundial de supercomputació però només en produeix un 5%.
El nou equipament és un dels tres de la categoria precursor to exascale, amb una potència superior als 150 petaflops (150 milions de bilions d’operacions per segon) i actualment es situaria entre els 10 més potents que hi ha al món. El Mare Nostrum actualment en funcionament al BSC (a la foto superior) ronda els 11 petaflops i ocupa la posició número 25 en el rànquing dels superordinadors més potents del món.
Espanya actuarà com a estat coordinador del projecte, on també participaran Croàcia, Portugal i Turquia. Els altres dos superordinadors nous d’aquesta categoria seran a Bolònia (Itàlia) -amb participació d’Eslovènia- i Kajaani (Finlàndia) -amb Bèlgica, la República Txeca, Dinamarca, Noruega, Polónia, Suècia i Suïssa.
El programa de la Comissió també contempla cinc nous superordinadors de la categoria petascale, amb una potència de quatre petaflops. Aquests aniràn a Minho (Portugal), Ostrava (Txèquia), Bissen (Luxemburg), Sofia (Bulgària) i Maribor (Eslovènia).
Segons la web Top500, el 45% dels superordinadors del món són a la Xina i proporcionen el 31% de la potència mundial de supercomputació. El 22% dels equips que poseeixen els EUA ((inclòs el més potent del món, el IBM Summit del Laboratori Nacional d’Oak Ridge amb els seus 200 petaflops) ofereixen el 38% de la capacitat. I el 9% dels aparells que es troben al Japó acumulen el 7% de la potència mundial.
La Comissió Europea considera la supercomputació un recurs estratègic perquè transforma els grans reptes científics, industrials i socials en oportunitats d’innovació i de negoci. Aquests són alguns dels camps on s’aplica la supercomputació:
Teniu més informació sobre els nous superordinadors europeus al comunicat de premsa de la Comissió.
Actualitzat: la representació de la Comissió Europea a Barcelona confirma la informació amb un tuit a les 12:50.
Barcelona acollirà un dels supercomputadors més potents de l'@EuroHpc. La UE invertirà prop de 100 milions d'euros en el Mare Nostrum 5 del @BSC_CNS. Aquesta serà la major inversió en infraestructura de recerca que la UE ha fet mai a Espanya. https://t.co/aXSqeeFWOk pic.twitter.com/CyFDrjR4nS
— Comissió Europea 🇪🇺 (@EUinBCN) June 7, 2019
1 Response
[…] que cal moderar l’entusiasme. En tot cas, la suposada capitalitat serà compartida, doncs el MN5 tindrà dos germans gairebé bessons a Itàlia i a Finlandia. I a més, serà només europea, ja que les 200 petaflops (200.000 bilions […]