El Windows 11 té pana

El nou sistema operatiu Windows 11, que és des de fa pocs dies al mercat, no funciona com caldria. Algunes aplicacions van més lentes que amb la versió anterior i també té problemes l’explorador d’arxius.
El nou sistema operatiu Windows 11 ha arribat, però ho ha fet amb defectes encara per polir.
Des de dimarts passat, els ordinadors amb sistema Windows 10 que siguin compatibles amb la nova versió 11 es poden actualitzar gratuïtament, i també es poden comprar aparells nous que ja el portin preinstal·lat. Com ja vam explicar, Windows 11 és probablement la versió més innovadora del sistema operatiu que Microsoft treu en molt de temps, amb un aspecte totalment renovat, més opcions de personalització automàtica, integració de Microsoft Teams i atenció especial a l’ús de videojocs.
Per això sorprèn que en les primeres proves de Windows 11 que s’han fet amb ordinadors ja existents, algunes aplicacions van fins a un 5% més lentes que amb Windows 10. I en el cas dels jocs, n’hi ha que mostren una caiguda de rendiment de fins al 15%. En concret, això últim passa sobretot amb ordinadors que porten processadors de la marca AMD. Tant Microsoft com AMD han dit que treballen per resoldre-ho i que aviat trauran una actualització de software amb la correcció. Però també s’ha observat pèrdua de velocitat amb processadors Intel, en tots els casos per un descens en la lectura i escriptura de dades.
Aquest no és l’únic defecte que li han trobat a Windows 11.
No: també té un problema l’explorador d’arxius. Es veu que el programa té el que s’anomena una fuita de memòria: cada vegada que obres una finestra creix uns quants megabytes l’espai que ocupa a la memòria, però quan tanques la finestra no el recupera com hauria de fer, i al final et podries quedar sense memòria per executar les aplicacions. És de suposar que Microsoft també ho acabarà resolent perquè els usuaris que porten tres mesos fent servir la versió preliminar de Windows 11 ja havien avisat del defecte, però ara com ara la solució no s’ha aplicat a la versió comercial.
En realitat no cal amoïnar-se. Les noves versions dels sistemes operatius solen sortir amb defectes que es corregeixen aviat. Sense anar més lluny, l’iOS 15 dels iPhones va tenir una actualització només un parell de dies després de sortir. Però això que expliquem avui fa recordar un consell que potser recordaran els oients més veterans: no instal·lis mai la versió punt zero de cap producte Microsoft. Tingues paciència i espera que arribi la següent, que serà la bona.
Amb el que portem de setmana sembla que la tecnologia només ens doni males notícies. A veure si demà en podem explicar alguna de bona.
Hem comentat aquest tema, amb la brevetat deguda, a l’espai diari L@Net de l’informatiu Catalunya Nit de Catalunya Ràdio
Us podeu subscriure al podcast de l’espai (Apple Podcasts | iVoox | Spotify | Google Podcasts | RSS ) o escoltar-lo a Amazon Alexa amb aquesta skill.